„Dobra zmiana” ale dla wybranych

„Dobra zmiana” dotarła do mediów, lecz nie dotarła do nich proporcjonalnie. Przyglądając się danym dotyczącym sprzedaży tygodników opinii [1] i ich wpływom z reklam [2] z pierwszego półrocza zeszłego i tego roku, trudno nie zauważyć prawidłowości : wpływy z reklam tygodników z „prawej strony” podskoczyły wyraźnie. Wzrost ten nie ma jednak żadnego związku ze wzrostem sprzedaży.

reklama


Skąd zatem pochodzi większość przychodów? Na razie tego nie wiemy. Jeżeli jednak dane z półrocza są podobne do danych z pierwszego kwartału, głównym mecenasem wzrostów Gazety Polskiej, wSieci i Do Rzeczy są spółki skarbu państwa. Samo PGNiG w pierwszych trzech miesiącach wydało na reklamy 2,4 mln PLN, większość tej kwoty trafiła do mediów “niezależnych”. W tym samym okresie 2015 PGNiG wydało na reklamy 0,2 mln PLN czyli aż dwanaście razy mniej. Podobną zmianę zanotowało PKO BP, które znacząco zwiększyło wydatki na reklamy w tygodnikach i wzrost ten przypadł mediom o proPiSowskim wydźwięku.
Zaznaczamy, że w przeliczeniu na 1 sprzedany egzemplarz, przychody z reklam Gazety Polskiej są nadal niskie, wynoszą 4,20 PLN. W porównaniu, reszta tygodników ma średnio 12,50 PLN przychodu, a Wprost wręcz kosmiczne 87,90 PLN*. Przy utrzymaniu obecnych trendów może się to jednak szybko wyrównać. Pytaniem jest zatem: czy zwiększone wpływy reklamowe opierają się na merytorycznych przesłankach, czy są po prostu wynikiem polityki TKM i wynagradzania lojalności? Patrząc na kompletny brak związku pomiędzy zmianą w sprzedaży i zmianą wpływów z reklam, niestety raczej wypadałoby się skłaniać ku temu drugiemu uzasadnieniu.

[1] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gosc-niedzielny-na-czele-sprzedazy-tygodnikow-opinii-w-i-polroczu-2016-wprost-z-najwiekszym-spadkiem

[2] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-polska-i-w-sieci-duzo-wiecej-z-reklam-najbardziej-w-dol-polityka-i-tygodnik-powszechny

[3] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-polska-cztery-razy-wiecej-z-reklam-w-gore-takze-w-sieci-i-do-rzeczy-w-dol-newsweek-i-polityka

* Czy drodzy czytelnicy wiedzą skąd Wprost ma takie kosmiczne przychody reklamowe? Chętnie byśmy się dowiedzieli – zapraszamy do komentowania. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *